na tej stronie zamieszczane są ciekawe i kreatywne przykłady wszechstronnych zastosowań programu MS Excel (m.in. biznesowych, finansowych, użytkowych i rozrywkowych). Wybrane zostały najlepsze programy (tzw. aplikacje) stworzone przez uczestników naszych kursów, realizowanych w ramach LabMasters oraz Uniwersytetu Warszawskiego. Każda praca ma w sobie to coś, co czyni ją niepowtarzalną i może stać się inspiracją do tworzenia własnych narzędzi programistycznych. Jeśli podoba Ci się aplikacja, koniecznie oznacz ją jako godną polecenia!

Restauracja (v3)

Aplikacja Restauracja (v3) pozwala na kompleksową obsługę punktu gastronomicznego. Jest to narzędzie typu stand-alone, dzięki czemu możliwe jest jednoczesne korzystanie z Excela. Aplikacja działa całkowicie w tle i nie wpływa na działanie pozostałych plików. Ponadto, program cechuje się dużą funkcjonalnością. Posiada moduły służące m.in. do:

  • obsługi pracowników: logowanie oraz dodawanie, usuwanie i nadawanie uprawnień
  • przyjmowania zamówień: dodawanie, usuwanie produktów i przyznawanie rabatów
  • obsługi zrealizowanych zamówień: przeglądanie i edycja zamówień w podziale na pracowników i daty
  • tworzenia raportów i ich wizualizacji
  • zarządzania bazą produktów: dodawanie, edytowanie i usuwanie produktów.

Całość obsługiwana jest za pomocą formularzy UserForm, a aplikacja Excela jest niewidoczna (nawet na pasku zadań).

Restauracja-v3

Korzystanie z aplikacji

Aplikację uruchamiamy wchodząc w plik Restauracja. Po włączeniu makr, Excel zostanie ukryty i pojawi się okno logowania. Możemy dodać nowego pracownika (domyślnie z uprawnieniami pracownika), bądź zalogować się na konto z uprawnieniami menedżera (Login: Admin, Hasło: Admin1). Po zalogowaniu, mamy dostęp do panelu obsługi zamówień. Po przyjęciu zamówienia naciskamy przycisk Realizuj paragon, co powoduje dodanie zamówienia do bazy danych. W każdym momencie możemy przejść do panelu administracyjnego. W tym celu, naciskamy przycisk Edycja i przegląd zamówień – uwaga musimy być zalogowani jako pracownik, który posiada uprawnienia menedżera. W panelu tym mamy dostęp do wszystkich modułów służących do administracji pracownikami, zamówieniami, produktami oraz raportowaniem. W przypadku wątpliwości, do czego służy dany element, wystarczy na niego najechać myszą, a podpowiedź pokaże się w Info boxie, znajdującym się na dole okna.

Główne atuty

Zaprojektowanie całościowej aplikacji typu stand-alone, użycie zaawansowanych narzędzi Excela, użycie zaawansowanych okien dialogowych.

Wykorzystana wiedza z kursów

Wydajna praca w VBA w programie MS Excel, VBA dla ekspertów – interfejs użytkownika i UserForms

Autor

Krzysztof Stajkowski